
Rektor professor Torbjörn Aronson
»Mitt stora intresse är relationen kristen tro – kultur och samhälle
i historia och nutid«
Torbjörn Aronson, rektor för STH, är docent och teologie doktor i kyrkohistoria och filosofie doktor i statsvetenskap, och har forskat och undervisat vid olika universitet och högskolor under drygt 30 års tid. År 2020 blev han utnämnd till professor-at-large vid Southeastern University, Lakeland, USA efter att två gånger ha förklarats professorskompetent vid sakkunniggranskningar som gjorts i samband med utlysningar av tjänster vid Uppsala universitet.
Torbjörn Aronson är gift med Lena och de har en dotter och är bosatta i Bunkeflostrand utanför Malmö. Han är född 1963 och uppväxt i en familj med sin andliga hemvist i pingströrelsen i södra Sverige. Under tonåren mötte han den karismatiska väckelsen och strax därefter trosundervisningen. Efter fil kand-examen 1985 i Lund med ämneskombinationen statsvetenskap, idé- och lärdomshistoria, ekonomisk historia och litteraturvetenskap, upplevde han en kallelse till kristet pionjärarbete och fortsatt akademisk verksamhet.
1985–87 deltog han i ett församlingsplanteringsarbete i en förort till Malmö och påbörjade samtidigt forskarstudier i statsvetenskap vid Lunds universitet. Forskarstudierna ledde 1988 till en filosofie licentiat-examen och 1990 till disputation för filosofie doktorsgraden. Den sistnämnda examen uppnådde han vid rekordung ålder, strax före sin 27 årsdag. Avhandlingen hade titeln Konservatism och demokrati och undersökte svenska högerledares syn på demokrati under 1900-talet. Den har senare blivit ett referensverk i samhällsvetenskaplig metoddiskussion, särskilt när det gäller analys av politiska idéer.
1990 hade Torbjörn Aronson även hunnit med att avsluta ett års studier vid Livets Ord bibelcenter. När Livets Ords kristna gymnasium startade hösten 1990 blev han ansvarig för undervisningen i historia och samhällskunskap. Samtidigt arbetade han under åren 1991–94 som lärare vid Statsvetenskapliga institutionen, Uppsala universitet. 1993 publicerade han sin andra vetenskapliga monografi, vilken var en studie av ecklesiastikministern och partiledaren för Högerpartiet, Gösta Bagge (1884–1951): Gösta Bagges politiska tänkande. En studie i 1900-talets svenska konservatism.
1994–97 delade Torbjörn Aronson sin tid mellan uppgiften som rektor för Livets Ords kristna gymnasium (LOKG) och som lärare i statsvetenskap och historia vid det nygrundade Livets Ord University (LOU), senare Livets Ords teologiska seminarium (LOTS). LOKG granskades under denna tid av dåvarande Skolverket och fick rätt till statliga bidrag 1996.
1997–2005 ägnade han sig åt uppbyggnaden av Livets Ord University, som studierektor och lärare, men hann också med att skriva ytterligare en vetenskaplig monografi, nu om svensk nationalism i början av 1900-talet (För kung och fosterland. Svensk Tidskrifts nationalistiska opinionsbildning 1911–1914. 2001). Efter denna bok blev behovet att grundligare studera kyrka och kristen teologi större och han genomförde därför, vid sidan av sitt arbete vid LOU, teologiska studier vid Uppsala universitet. Dessa ledde 2004 fram till en teologie kandidat-examen.
Möjligheter fanns nu att gå vidare med forskarstudier i kyrkohistoria och kunna kombinera erfarenheterna av samhällsvetenskaplig forskning med historiska och teologiska analyser. 2005 antogs Torbjörn som doktorand i kyrkohistoria vid teologiska institutionen, Åbo akademi, och 2006 kunde han flytta över till Uppsala universitet och där fortsätta samma som doktorand i samma ämne. 2008 disputerade han i teologi med en kyrkohistorisk avhandling med titeln Den unge Manfred Björkquist. Hur en vision av kristendomens möte med kultur och samhälle växer fram.
2009–2014 arbetade Torbjörn Aronson som lärare och forskare i kyrkohistoria vid teologiska institutionen, Uppsala universitet men fortsatte också att med jämna mellanrum undervisa vid Livets Ords teologiska seminarium. 2014 publicerades hans andra monografi i kyrkohistoria, Högkyrklighet och kyrkopolitik. Kretsen kring Svensk Luthersk Kyrkotidning fram till ca 1895. Den handlar om lutherska teologer som i slutet av 1800-talet arbetade för att förnya Svenska kyrkan. År 2016 kom en historik över kristen skolverksamhet i Sverige, Kristen skola i Sverige under tusen år, och 2021 ett omfattande arbete om Maranataväckelsen i Sverige: Maranata! Väckelse och samhällsförändring i Sverige 1960tal till 1990tal (ca 400 sidor). Under senare tid har han även medarbetat i flera vetenskapliga tidskrifter (Pentecostudies, Studies in Puritanism and Piety och Journal of Pentecostal Charismatic Christianity) och i flera antologier (Jan-Alvarsson, red.: Varför reste Lewi Petrus just till Chicago? Relationer mellan Sverige och USA inom ramen för pentekostalismen. 2019, Klas Lundström et al, Svensk mission och kyrkorna som växte fram. 2021 och Jan-Åke Alvarsson, red.: Pentekostalism i Sverige på 2020-talet, 2021)
Torbjörn Aronson har publicerat populärvetenskapliga böcker med väckelsehistorisk inriktning, bl a Guds eld över Sverige. Svensk väckelsehistoria efter 1945. (1990 och i en reviderad och utökad upplaga 2005), Väckelserörelser i Sverige 1700–2000 (2014) och Ett nytt karismatiskt landskap i Sverige. Trosrörelsen, samfundsoberoende församlingar, anglosaxiska församlingsplanteringar, migrantförsamlingar och många andra – en församlingsöversikt (2016).
Professor Torbjörn Aronson
Lärare i: Kyrkohistoria, praktisk teologi, idéhistoria
Examina och meriter:
- Professor i kyrkohistoria med inriktning mot kristendom och politik, Skandinavisk teologisk högskola
- Professor-at-large i kyrkohistoria, Southeastern University, Lakeland, Fl
- Docent i kyrkohistoria, Uppsala universitet
- Teol dr i kyrkohistoria, Uppsala universitet
- Fil dr i statsvetenskap, Lunds universitet
- Fil lic i statsvetenskap, Lunds universitet
- Fil kand i statsvetenskap, Lunds universitet
- Teol kand, Uppsala universitet
Vetenskapliga publikationer:
- Den unge Manfred Björkquist. Hur en vision av kristendomens möte med kultur och samhälle
växer fram. Acta Universitatis Upsaliensis. Studia Historica-Ecclesiastica Upsaliensia 44.
Uppsala, 2008, 342s (doktorsavhandling i kyrkohistoria).
Rec. Kjell Blückert, Kyrkohistorisk årsskrift 109, 2009, s. 231–240. - Högkyrklighet och kyrkopolitik. Kretsen kring Svensk Luthersk Kyrkotidning fram till ca
1895. Artos, Skellefteå, 2014, 328s.
Rec. Anders Jarlert, Kyrkohistorisk årsskrift 115, 2015, s. 284–286. - Väckelserörelser i Sverige 1700˗2000. Areapagos, Uppsala, 2014, 60s.
- Ett nytt karismatiskt landskap i Sverige. Trosrörelsen, oberoende församlingar, anglosaxiska
församlingsplanteringar, migrantförsamlingar och många andra – en församlingsöversikt.
Areopagos, Uppsala, 2016, 80s.
Rec. Kjell Lejon, Svensk Pastoraltidskrift, Vol. 58, nr 22, s. 664-665. - Kristen skola i Sverige under tusen år. Areopagos, Uppsala, 176s, 2016.
- Maranata! Väckelse och samhällsförändring 1960tal-1990tal. Acta Johannelundensia 4, EFSFörlaget/ Budbäraren, Uppsala, 2021, 440s.
Rec. Sune Fahlgren, Kyrkohistorisk årsskrift 122, 2022, s. 193–196. - Konservatism och demokrati. En rekonstruktion av fem svenska högerledares
styrelsedoktriner. Lund Political Studies 64, Norstedts Juridik, Stockholm, 1990, 300s
(doktorsavhandling i statskunskap). Finansierad genom projektbidrag från Riksbankens
jubileumsfond. Rec. Jörgen Hermansson, Statsvetenskaplig tidskrift 93. 1990, s. 293–301. - Gösta Bagges politiska tänkande. En studie i 1900-talets svenska konservatism. Norstedts
Juridik, Stockholm, 1993, 191s. Finansierad genom projektbidrag från Arvid Lindmans 60-års
fond. Rec. Benny Carlsson, Ekonomisk Debatt 22, 1994, s. 87–91. - För kung och fosterland. Svensk Tidskrifts nationalistiska opinionsbildning 1911–1914.
Uppsala, 2001, 160s. Finansierad genom projekt- och tryckbidrag från Wahlgrenska stiftelsen
och Arvid Lindmans 60-års fond.
Kontakt: torbjorn.aronson@teol.se