Systematisk teologi och etik
Systematic Theology and Ethics
Fullständig kursplan.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet
Innehåll
Kursen innehåller en systematisk översikt (7p) av historiska traditioner med fokus på skiljelinjerna i gudsbild, människouppfattning och andra innehållsmässiga problem. Den behandlar centrala frågor i systematisk teologi, t.ex. frågan om förhållandet mellan kristen tro och Bibeln samt fokuserar på att systematisera kyrkans dogmer. Kursen omfattar också en utformning av kristen etik (5p) i historia och nutid samt utforskar aktuella moraliska problem som gäller politik, samlevnad och sexualitet samt ekologi.
Utbildningsmål
Efter avslutad kurs ska studenten:
Kunskap och förståelse
–kunna identifiera och klargöra nutida ställningstaganden i centrala frågor inom systematisk teologi med fokus på gudsbild, kristologi, pneumatologi, ekklesiologi, eskatologi och människosyn
–kunna reflektera över relationen mellan olika teologiska tankeströmningar och deras betydelse för aktuella betydelsefulla strömningar i nutidens kyrkoliv: t.ex. evangelikala/pentakostala kyrkor, katolsk karismatisk väckelse, traditionella protestantiska kyrkor samt de ortodoxa kyrkorn
–kunna återge huvuddragen i olika utformningar av kristen etik i historia och nutid
–kunna förstå samspelet mellan moralfilosofiska teorier och den reflektion över moralen som äger rum inom kristen teologi
–kunna reflektera kring aktuella moraliska problem som gäller samhälle och politik, samlevnad och sexualitet.
Färdighet och förmåga
–kunna använda bibliotekets systematiskt-teologiska resurser som dogmatiska framställningar, översiktslitteratur inom ämnesområdet samt digitala verktyg
–självständigt skriva ett antal rapporter på valda textavsnitt
–diskutera de teologiska slutsatser författaren kommit fram till
–diskutera vikten av att etablera en informerad, levande, fungerande, etisk livsstil som bygger på kristen överlåtelse och är tillämpbar personligt och i samhällslivet
–skriva en slutuppgift där den studerande i ett större arbete reflekterar teologiskt över ett med handledaren valt ämne.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
–kunna värdera huruvida de teologer, vilkas böcker studeras och deras metodologiska utgångspunkter, kan bidra till en fördjupad förståelse av existentiella livsfrågor – som frågan om livets mening och Guds existens
–utvärdera olika systematiska teologers positionsbestämningar
–utvärdera hur dogmatiska texters reception påverkas av tolkarens horisont, inklusive frågor som kön, sociala strukturer och ideologi, till exempel pentekostala teologers betoning av social rättvisa
–utvärdera moralfilosofiska teorier i teori och praktik kring samhälle, politik, samlevnad och sexualitet.
