Introduktion till Cor-pedagogik
Introduction to Cor-Education
Fullständig kursplan.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet
Innehåll
Kursen innehåller centrala begrepp inom Cor-pedagogik: Rörelse och fysisk aktivitet, kreativitet och estetiska lärprocesser, relationer och kommunikation, kunskap och inlärning och koppling till kristen värdegrund. Fokus ligger även på Cor-pedagogikens koppling till läroplan.
Utbildningsmål
Efter avslutad kurs ska studenten:
Kunskap och förståelse
–erhållit baskunskaper om de grundläggande begreppen inom Cor-pedagogik; Rörelse och fysisk aktivitet, kreativitet och estetiska lärprocesser, relationer och kommunikation, kunskap och inlärning och koppling till kristen värdegrund
–tillägnat sig Cor-pedagogikens koppling till läroplanen.
Färdighet och förmåga
–kunna redogöra och förklara samband om hur lärande påverkas av rörelse och fysisk aktivitet, kreativitet och estetiska lärprocesser, relationer och kommunikation, kunskap och inlärning samt kristen värdegrund
–kunna tillämpa och diskutera cor-pedagogik
–kunna analysera hur Cor-pedagogik kan bidra med hälsofrämjande skolutveckling
–tillämpa Cor-pedagogik genom att skapa ett lärtillfälle för valfri åldersgrupp.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
–analysera möjlig tillämpning av Cor-pedagogik i valfri åldersgrupp
–tillägnat sig ett vetenskapligt förhållningssätt till Cor-pedagogik
–värdera egen kunskap och identifiera behov av egen kunskapsutveckling inom Cor-pedagogik.
