Hjärnbaserat lärande
Brain-Based Learning
Fullständig kursplan.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet
Innehåll
Kursen innehåller grunder av Brain-Based Learning, lägger en grund för inlärning och tipsar om hur man använder Brain-Based Learning. Fokus ligger även på hjärnans inlärnings styrkor och hur man kan arbeta i klassrummet.
Utbildningsmål
Efter avslutad kurs ska studenten:
Kunskap och förståelse
–ha tillägnat sig en förståelse för de grundläggande kunskaperna om pedagogisk neurovetenskap
–ha baskunskaper om olika strategier för hjärnbaserat lärande
–ha förståelse om hur hjärnan arbetar vad gäller inlärning, genom att skapa nya vägar och principer för inlärning, undervisning och utbildning
–ha bekantat sig med bibelns syn på undervisning och den modell som Jesus använde i sin undervisning.
Färdighet och förmåga
–kunna redogöra och förklara samband mellan psykologi, neurovetenskap och inlärning
–kunna dra nytta av forskning om hur hjärnan lär sig genom hjärnbaserad inlärning
–kunna tillämpa och förklara hur hjärnbaserat lärande fungerar i klassrummet eller i annan lärmiljö
–kunna presentera genom en presentation eller PowerPoint vad hjärnbaserad undervisning är, och hur det kan förbättra inlärning och undervisning.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
–ha tillägnat sig ett vetenskapligt förhållningssätt till lärande och hur hjärnan är designad för att inlärning ska kunna ske
–värdera ditt eget förhållningssätt vad gäller Brain-Based Learning
–kunna utvärdera olika läsningar utifrån deras utgångspunkter, intressen och ideologiska hållning.
